Kookjuf Karen den Dekker
Ik ben Karen en ik heb koken altijd erg leuk gevonden. Ik geniet ervan om nieuwe dingen te ontdekken en nieuwe technieken uit te proberen. Dat heb ik altijd al gedaan. Als kind stond ik al vaak en graag in de keuken. Mijn baan in loondienst bij de GGzE vond ik niet meer leuk. Ik besloot in 2006 de stoute schoenen aan te trekken en voor mezelf te beginnen met kookworkshops. Na een advertentie in de plaatselijke krant had ik al snel mijn eerste workshop vol. Bij de allereerste workshop zat een jongen met autisme en ik begreep dat hij andere behoeften had dan de rest van de groep. De recepten riepen bij hem meer vragen op, dan dat ze antwoorden gaven. Hij had meer ruimte nodig dan dat ik in grote groepen van acht kinderen kon bieden. Ik besloot om voor hem kookles te geven in kleine groepjes en met extra duidelijke recepten
Kookpedagoog
Ik ben kookpedagoog. Mijn visie is dat ieder mens kan leren en zich kan ontwikkelen. We kijken niet naar wat er niet kan, we kijken naar wat jij wel kan. Vind jij keuzes maken moeilijk, dan ga je leren om eenvoudige keuzes zelf te maken. Vind je hitte en spatten lastig tijdens het koken, dan leren we jou om daar in stapjes aan te wennen. Denk je dat je niets lust? In kleine stapjes daag ik je uit om meer te ruiken en te proeven. Zie je erg op tegen het doen van de boodschappen? Daar help ik je bij. Ben je een langzame kok? Daar is niets op tegen. Een langzame kok bereidt net zo goed een maaltijd, maar dan in een ander tempo.
Voorwaarden creëren
Ik creëer autismevriendelijke voorwaarden om alleen of in een kleine groep te koken. Enkele van mijn leerlingen werken nu als kok. Ik ben heel trots op hen. Ik ben bekend met anders denken en met een andere prikkelverwerking bij kleine en grote mensen met autisme.
Naamsbekendheid
De groepen groeiden en ik kreeg steeds meer naamsbekendheid door mijn kookboek. Koken voor kinderen met autisme was nog niet gangbaar en mijn leerlingen kwamen van ver. Ik bleef lezen en ik begreep dat ik meer kon halen uit de kooklessen dan alleen het leren koken. Koken is communiceren. Kinderen met autisme ontwikkelen hun motoriek, leren te plannen, ze trainen sociale vaardigheden en ze leren de kracht van taal. Ik zag het koken steeds meer als middel tot ontwikkeling.
Koken is gewoon leuk
Koken is gewoon leuk, en ik geniet ervan dat ik mijn passie kan overbrengen. Het liefst kook ik de hele dag met verschillende doelgroepen. Ik houd van de mensen, en ik houd ervan om te zien hoe het leren koken bijdraagt aan ieders ontwikkeling. Iedereen kan leren koken. Leuk om inventief te zoeken hoe dat kan. Soms is het werken als een detective.
Omgekeerde richting
Toen ik begon met In Kaatjes Keuken was mijn zoon nog heel jong. Later bleek dat mijn zoon ook een vorm van autisme heeft. Wat handig dat ik alle kennis al in huis had. Maar ik bleef natuurlijk elke informatie die ik kon krijgen, in me opnemen. Dit kon ik nu in twee richtingen gebruiken. Voor mijn business en mijn gezin. Dat maakt me gelukkig.
Bel me 06-14623233